DVD Review: Stephanie

Format: DVD - Genre: Horror Duur: +/- 82 minuten

Regisseur: Akiva Goldsman

Acteurs: Shree Crooks, Frank Grillo, Anna Torv, Jonah Beres, ....

Beeld: 2.39:1 Taal: Dolby Digital 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Een nieuwe maand, nieuwe horrorfilms. Eentje daarvan is Stephanie. Een horrorfilm van Akiva Goldsman, die we kennen als de scenarist van onder meer Cinderella Man en A Beautiful Mind. Een scenarist van niveau dus, en als zo iemand zich aan een horrorfilm waagt, heb je toch bepaalde verwachtingen.

Waar de meeste horrorfilms zich beperken tot platgetreden paden als verlaten herenhuizen of een groep tieners in een of ander bos, begint Stephanie toch met een iets originelere premisse. We krijgen een dystopische wereld voorhanden waarin het jonge meisje Stephanie helemaal alleen moet overleven in huis. Waarom ze helemaal alleen is, en wat het catastrofale globale event is dat de dystopsiche wereld gecreerd heeft, blijft veelal onduidelijk. Waar dat vaak een probleem is voor een film, draagt het nu vooral bij aan het mysterie rond het meisje en wat voor omstandigheden waarin ze zich bevindt. Al is het plots opduiken van haar ouders wel een beetje té mysterieus. Vanaf dan ontbreekt er een serieuze brok aan context en weet de film zichzelf niet helemaal uit te leggen.

Al kan je het nog steeds onder de mantel van mysterie en horrorsprookje borstelen, en dat werkt nog wel. Het is geen revolutionaire horrorfilm, maar het is iets anders dan anders en dat komt voor een groot deel ook door Shree Crooks, die de jonge Stephanie vertolkt. Het grootste deel van de film is een soloprestatie waarin zij ervoor moet zorgen dat de kijker een gevoel van onbehagen krijgt wanneer zij naar haar kijken en daar slaagt ze in. De erg jonge actrice heeft op korte tijd al een mooi palmares bij mekaar geacteerd en toont hier ook waarom dat zo is. Ze weet de relatief eenzame scènes naar haar toe te trekken en een sfeer van mysterie te creeren door de manier waarop ze kijkt en zich gedraagt. En al zeker wanneer de interactie met haar ouders er aan te pas komt. Op die manier krijgen we een erg solide, degelijke en mysterieuze horrorfilm die toch ietwat te onderscheiden valt van het gros van de horrorprenten.

Het mag dan wel niet van de kwaliteit van Akiva Goldsman zijn eerdere schrijfsels zijn, het is een sterke, mysterieuze horrorfilm die intrigeert en het mysterie tot het einde weet vast te houden. Gesterkt door de fenomenale vertolking van Shree Crooks is het gewoon een degelijke, ietwat originele mysterieuze horrorprent.

7,5/10