Blu-ray Review: I, Tonya

Format: Blu-ray Genre: Drama Duur: +/- 120 minuten

Regisseur: Craig Gillespie

Acteurs: Margot Robbie, Sebastian Stan, Allison Janney, Paul Walter Hauser, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: Dolby Digital 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans

Biografische drama's zijn het van het voor acteurs die eens een gooi willen doen naar een Oscar. Veel biografische films stoelen op figuren die wereldwijd door iedereen bekend zijn, maar er zijn ook verhalen te rapen van beroemde mensen die toch niet tot het collectief geheugen behoren. Zoals Tonya Harding, een getalenteerde kunstschaatser uit de jaren '90.

Het verhaal van Tonya Harding is tragikomisch. Wel, het verhaal op zich niet, maar wel de manier waarop regisseur Craig Gillespie het aanbrengt wél. Harding is een getalenteerd schaatser. Eentje met een énorm talent, maar komt niet uit een conforme familie die aan het hoge ideaalbeeld van de schaatswereld voldoet. Harding is niet op haar mondje gevallen, een beetje boers en brutaal maar wél heel getalenteerd. En dat wordt énorm sterk neergezet door Margot Robbie. Robbie speelt werkelijk de rol van haar leven en dan zijn Oscargeluiden niet eens zo sterk uitgedrukt. De manier waarop ze de dramatische Harding neerzet, maar toch hier en daar een glimlach ontlokt bij de kijker is fenomenaal. Al is dat niet alleen haar verdienste. De film presenteert een schare personages in haar omgeving die haar al dan niet op een goede manier helpen.

Maar wat wel zeker is, is dat haar verhaal heel erg sterk gebracht wordt. Het vormen van de volwassen Harding en haar strenge opvoeding door een wat marginale omgeving wordt uit de doeken gedaan middels flashbacks die haar jonge leven vertellen. Ook daar vallen enorm straffe vertolkingen te rapen. Niet in het minst door McKenna Grace, die de achtjarige Harding vertolkt en een geweldige attitude aan de dag legt in die rol. Je kent haar onder meer uit Designated Survivor, waar ze het ook verre van slecht doet. Er vallen weinig slechte of mindere noten uit de film te halen. De 'rise and fall' is heerlijk gebracht, zowel in de vertolkingen, het narratief als het visuele. Elke scène, of het nu rond Harding draait of een van de andere personages, wordt tot in de perfectie in het verhaal geïntegreerd en zorgt voor een twee uur durend verhaal dat vanaf begin tot einde een schitterend narratief en levensverhaal brengt.

Het op waar gebeurde feiten I,Tonya is een enorm intrigerend karakterportret van een erg getalenteerd kunstschaatser die door haar boerse opvoeding buiten de lijntjes ging kleuren en een tragisch einde kende van haar carrière. De rol van Margot Robbie haar leven, en een twee uur durend verhaal dat op geen enkel moment een mindere scène naar voren schuift. Oscarmateriaal ten voeten uit

9/10