Comic Review: F.C. De Kampioenen #99 - De Nieuwe Kolonel

Reeks: F.C. De Kampioenen

Pagina's: 48

ISBN: 9789002265761

Naast Suske en Wiske is ook Vlaanderens favoriete serie terug met een nieuw album in hun reeks. Dan hebben we het uiteraard over de Kampioenen. Nummer 99 al, en de honderdste nadert met rasse schreden. Veel valse noten waren er de voorbije 98 nummers niet, dus we hoopten dat 99 even leuk zou worden.

Het lijkt deze maand een trend: moderne tijden en technologie. Net als in het Suske en Wiske-album BRBS 2.0 draait het hier om moderne technologie. Balthazar Boma heeft een robot in huis gehaald die het kuiswerk op zich zal nemen, waardoor Carmen zonder werk valt. Géén verhaal door een misverstand deze keer én een zweem van maatschappijkritiek op de automatisering. Verfrissend. Maar integendeel tot BRBS 2.0 gaat het hier niet dieper op het onderwerp in en blijft het focussen op de humor zoals we die kennen.

Zo wordt Carmen in een nieuwe situatie geplaatst waardoor Xavier alweer de sigaar is, loopt het grondig mis met de robot en verliezen de Kampioenen nog eens een voetbalwedstrijd. De humor is niet altijd even hoogstaand, maar naar de geest van de reeks blijft het gewoon leuk om te lezen. Al had dit een nummer van zeldzame kwaliteit binnen de reeks kunnen zijn, had de schrijver iets dieper ingegaan op de problemen rond technologie in plaats van de humorkaart - die weliswaar leuk is - vollédig te trekken.

Ook het 99ste nummer van F.C. De Kampioenen is erg fijn om lezen, grappig en vlot maar voor de eerste keer kon het echt meer zijn dan dat. Jammer genoeg wordt van de gelegenheid geen gebruik gemaakt, maar het is nog steeds F.C. De kampioenen: fun.

7/10