Comic Review: Suske en Wiske #344 - BRBS 2.0

Reeks: Suske en Wiske

ISBN: 9789002265327

Suske en Wiske, het geesteskind van Willy Van Der Steen, is opnieuw aan een opmars bezig. De reeks kende een dip maar komt nu consistent met leuke verhalen, die weer meer op geschiedenis en avontuur gestoeld zijn. Daarom was het ietwat verrassend dat we de titel BRBS 2.0 zagen opduiken.

Het nieuwe nummer van Suske en Wiske heeft een wat vreemde naam, maar is meteen één van de meest moderne nummers tot dusver. Het draait allemaal rond een uitvinding van Barabas, een digitaal en zwevende bol die je persoonlijke assistent kan zijn en Suske, Wiske en co. krijgen de eerste exemplaren. Het verhaal introduceert de uitvinding op een humoristische, typische Lambikken-manier die heel erg goed is, en vanaf daar voltrekt zich een verhaal die de negatieve invloed van technologie op ons leven eigenlijk vrij goed weergeeft.

In dat opzicht is het zowaar een vrij maatschappijkritisch verhaal, maar verpakt in een leuk, spannend en humoristisch verhaal. Dit album doet iets wat de reeks tot op heden zo goed als nooit kon bewerkstelligen: een modern verhaal brengen dat dezelfde kwaliteit toont als de geschiedvolle verhalen. Met BRBS 2.0 overtreft de schrijver zich nu, en er zitten nog enkele leuke twists in die je niet noodzakelijk ziet aankomen. Eén van de meest vermakelijke en qua verhaal sterke albums van de voorbije jaren.

Suske en Wiske kwamen de laatste tijd terug op niveau met geschiedvolle verhalen, maar nu slaagt de reeks er in een enorm modern verhaal te brengen én dat te koppelen aan kwaliteit. Grappig, verrassend, modern én maatschappijkritisch: een schitterend nummer.

9/10