DVD Review: Wonder Wheel

Format: DVD- Genre: Drama Duur: +/- 101 minuten

Regisseur: Woody Allen

Acteurs: Kate Winslet, Jim Belushi, Justin Timberlake, Juno Temple, ...

Beeld: 1.78:1 - Taal: DTS-HD MA 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Label: Paradiso Films

Woody Allen is alweer terug met een sterrenvehikel dat een mooi verhaal tot leven moet brengen. Of toch een verhaal dat Allen beschouwd als 'mooi'. De man geeft niet af en op zijn 83ste komt de man nog elk jaar met een film. De ene meer geslaagd als de andere.

Voor Wonder Wheel keren we terug naar Allen's grote liefde: New York. Meer bepaald op Coney Island, met zijn attracties, vinden we de hoofdrolspelers terug van deze film. Die personages spelen een rol in een verhaal dat de bekende Allen-patronen en thema's heeft. Liefde, ontrouw, ongelukkige personages en dat gecombineerd met een vleugje criminaliteit. Het is de relatie van Ginny (Kate Winslet) en Humptey (Jim Belushi) die we zienderogen zien aftakelen nadat Humpty's vervreemde dochter Carolina (Juno Temple) aan de deur staat met haar eigen problemen, die de mafia in haar zog meebrengen. Toch weet Allen ondanks deze premisse geen grote spanningsboog op te bouwen, maar kabbelt de film eerder voort terwijl we opnieuw, zoals in zovele Allen-films, een aantal personages ongelukkig zien wezen. Al heeft het verhaal voor Ginny een nieuwe liefde in petto.

Daar komt Justin Timberlake ten tonele als de jonge strandwacht Mickey. Hoewel je sympathie zou kunnen kweken voor de ontrouwe Ginny die na veel verwaarlozing geluk vindt bij Mickey, slagen we daar niet echt in als kijker. Hoewel de rollen vrij goed gespeeld worden, weten we weinig mee te leven met Ginny en brengt Winslet een weliswaar overtuigende, maar vrij zure vertolking van Ginny. Jim Belushi speelt zoals altijd zijn rol en zelfs Timberlake weet in grote mate te overtuigen, maar te lange dialogen die te zwaarwichtig willen zijn weten de film niet op zijn hoogste niveau te houden. Dat hoogste niveau zien we wanneer Allen de personages volgt zonder ze in te lange, geforceerde dialogen gevangen te houden. Moest je de dialogen wat strippen zou Wonder Wheel een betere film zijn. Nu is de prent niet onaangenaam om volgen, maar het hoort niet in de top van Allen zijn repertoire.

Allen mag op zijn gevorderde leeftijd dan wel een harde werker zijn, hij zou beter kiezen voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Hij weet alweer een uitstekende cast te verzamelen, maar de film probeert te hard om heel goed te zijn. Het is geen slechte film, maar Allen kan beter.

6/10