DVD Review: The Leisure Seeker

Format: DVD Genre: Drama, Komedie- Duur: +/- 112 minuten

Regisseur: Paolo Virzi

Acteurs: Donald Sutherland, Helen Mirren, Janel Moloney, Christian McKay

Beeld: 1.78:1 - Taal: Dolby Digital 5.1 & 2.0 | Engels Ondertitels: Nederlands, Frans

Label: Imagine Film

Ouder worden is iets waar iedereen tegen op kijkt. Je wordt ouder, lichamelijk krijg je kwaaltjes en wie pech heeft krijgt echt ergerlijke, typische ouderdomsziektes. Je kan dan bij de pakken blijven zitten en in je zetel liggen kniezen, of je kan er op uit trekken in de hoop nog een fijne tijd te beleven. Zoals het koppel in The Leisure Seeker.

'In' The Leisure Seeker mag je letterlijk nemen. Het is namelijk de RV camper van Ella en John waarmee ze het land doorkruisen. Het koppel op leeftijd heeft een respectabele leeftijd, maar kiezen na het krijgen van kwalen en John zelfs van alzheimer, om niet bij de pakken te zitten en rijden naar het huis van Ernest Hemmingway, de beroemde schrijver. Dat klinkt als het potentieel voor een goed verhaal en een aangrijpend drama. Zeker omdat de film met Donald Sutherland en Helen Mirren twee absolute topacteurs van hun generatie aan zich verbindt. Toch heeft de film heel veel moeite overtuigend over te komen. Het probleem is de toon van de film. Alzheimer is absoluut een ernstig onderwerp en hoewel Sutherland het goed doet overkomen en mensen met de ziekte of mensen die iemand in hun omgeving hebben met deze vreselijke aandoening zullen de situaties zeker herkennen.

Maar de toon dus. De flm heeft er een soort dramady van gemaakt. Een dramatisch onderwerp, maar met een luchtige, komische toon. Dat valt te merken in de vele grappige situaties zoals John die alleen verder rijd met de RV en Ella die achterop een stoere biker kruipt om hem in te halen. Dat is grappig, maar het verlicht het onderwerp een beetje té veel. Wat humor is niet erg, want een film hoeft niet té zwaar te zijn, maar scènes met hun kinderen geven ook al een bepaalde luchtige sfeer die niet overkomt en de situaties die de voorvallen met zijn aandoening grappig maken zijn te groot in aantal. Maar een slechte prent is het zeker niet. De chemie tussen Mirren en Sutherland is erg sterk en samen brengen ze een overtuigend koppel dat ondanks de ziektes veel liefde voelt voor mekaar. Hun vertolkingen doen de film draaien, al duurt hij met haast twee uur misschien wat te lang.

The Leisure Seeker is een oké film, zeker en vast door de sterke synergie en vertolkingen tussen en van Helen Mirren. De toon van de film, en de opbouw met de kinderen doen het verhaal echter afnemen qua impact en er valt net iets teveel humor te rapen.

6/10