Blu-ray Review: Roman J. Israel, Esq.

Format: Blu-ray- Genre: Drama, Komedie- Duur: +/- 122 minuten

Regisseur: Dan Gilroy

Acteurs: Denzel Washington,Carmen Ejogo, Collin Farrell, Amanda Warren, ...

Beeld: 1.85:1 - Taal: DTS-HD MA 5.1 | Engels, Frans, Spaans Ondertitels: Engels, Nederlands, Frans

Extra's: Denzel Washington: Het worden van Roman, Making of, Collin Farrell: Het ontdekken van George; 8 Verwijderde scènes

Label: Sony Pictures Home Entertainment

Een advocaat associëren we vaak met stijve harken in pak die deftig praten, mazen in het net van de wet zoeken en vooral veel te veel aanrekenen per uur. Film en televisie hebben ons geleerd dat er ook andere soorten advocaten zijn. Misdadige adocaten, gladde praters die wanhopig alles doen om in de belangstelling te staan, maar ook sociaal incapabele advocaten. Zoals Roman J. Israel.

De film heet Roman J. Israel, Esq. en volgt een advocaat die niet helemaal is zoals je zou verwachten van de doorsnee advocaat. Sociaal wat incapabel, bot in zijn bewoordingen maar wel met een passie voor burgerrechten en opkomen voor de kleine man. In die rol: Denzel Washington. De Charismatische, zwarte acteur staat niet bepaald bekend voor veel andere rollen dan in actieprenten, maar hier laat hij het bereik van zijn talent zien. En da's nodig. Roman J. Israel, Esq. is geen film die volledig kan leunen op zijn verhaal. Vooral de vertolking van Washington maakt een groot verschil. De manier waarop hij Roman vertolkt heeft iets komisch en tragisch tegelijk. Niet alleen qua gedrag, maar ook qua looks. Het is een uniek personage waarin je van ver zelfs Richard Ayoade kan herkennen, maar het is wel degelijk Washington die er iets uniek van maakt.

Zijn excentriek en sociaal incapabel gedrag brengt Roman in de problemen en wat je dan krijgt is eigenlijk een mooi en tragikomisch verhaal van een advocaat met het hart op de juiste plaats die zijn plek niet helemaal kan vinden in een wereld vol haaien. Het verhaal komt pas echt op gang wanneer Roman aangeworven wordt door George Pierce (Collin Farrell) en de jonge Maya ontmoet. Dat zorgt voor nieuwe dynamieken en een ontwikkeling van zijn personage, maar het verhaal lijkt zijn toon niet helemaal te vinden. En de film duurt toch een dikke twee uur, waardoor er momenten zijn waar je jezelf als kijker moet door sleuren, maar net dan is er Denzel Washington met zijn sublieme vertolking om je er door te helpen. Maar ook Collin Farrell en Carmen Ejogo hun vertolking mogen er zijn. Het is dus geen uitmuntende film, maar een tragikomische prent die omhoog gestuwd wordt door Washington zijn memorabele acteerprestatie, waarvoor hij ook een Golden Globe in ontvangst mocht nemen.

Het was een gewaagde move van Denzel Washington, een personage als dit neerzetten. We zijn heel wat anders gewoon van de man, maar hij brengt het er meer dan goed van af. Hij brengt een excentrieke vertolking die de film compleet draagt. Het verhaal op zich is helemaal niet slecht, maar twee uur is toch wel wat lang.

7/10