Blu-ray Review: 24 Hours to Live

Format: Blu-ray - Genre: Actie - Duur: 93 minuten

Regisseur: Bryan Smrz

Acteurs: Ethan Hawke, Paul Anderson, Rutger Hauer, Xu Qing, ...

Beeld: 2.39:1 - Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Frans, Nederlands

Er zijn heel veel acteurs die we als synoniem gebruiken voor actie. Denk maar aan Dwayne Johnson, Bruce Willis, Liam Neeson en vele anderen. Ethan Hawke is dat niet. Hij verschijnt wel eens in films met wat actie, maar hij maakt ook verhalend knappe films als Maudie. Maar 24 Hours to Live?

De premisse is vrij simpel, en dat kunnen we meteen doortrekken naar de rest van het verhaal, dat zéér duidelijk beïnvloed is door bepaalde populaire actiefilms. Hawke speelt Travis Conrad, een huurmoordenaar op rust die geniet van zijn vrouw en kind tot... kan je het raden? Ze het leven laten. Nadien wordt hij terug in dienst genomen en dan zou het te makkelijk zijn om het te laten onsporen in een wraakfilm a la John Wick. Maar da's exact wat het doet. 'That's just lazy writing,' zou Deadpool zeggen en dat is het natuurlijk ook. Het verhaal is ondergeschikt aan de actie en we hadden niets anders verwacht. De regisseur van dienst is immers Bryan Smrz die meer dan zeventig jobs als stuntman in actiefilms heeft, maar met deze film pas zijn tweede prent regisseert.

Een aan actie ondergeschikt verhaal zorgt zelden voor een heel goede film en dat is het ook niet. De film is niet slecht. Het idee van hem te 'reviven' en een apparaat in hem te stoppen waardoor hij 24 uur te leven heeft om zijn opdracht te volbrengen doet sterk aan een andere film denken, maar het wordt degelijk gebracht en de actie is oprecht goed. Geen actietopper-kwaliteit, maar voldoende om anderhalfuur te staren naar een scherm waarop een makkelijk wraakactieverhaal zorgt voor scènes waarin geschoten en gevochten wordt. De acteerprestaties ? verwaarloosbaar. Hawke probeert, en het is een betere acteur dan hij hier kan laten zien, maar de film geeft het personage uiteindelijk ook geen ruimte, want het draait zoals eerder gezegd puur om de actie.

Als je alles even vergeet en je focust op entertainende actie en geweld, zit je bij 24 Hours to Live aan het juiste adres. Een matig en onorigineel verhaal dat zijn inspiratie bij populaire actiefilms haalt, maar de actie toch op een goede manier kan brengen.

6/10