Blu-ray Review: All the Money in the World

Format: Blu-ray Genre: Drama - Duur: 132 minuten

Regisseur: Ridley Scott

Acteurs: Christopher Plummer, Mark Wahlbert, Michelle Williams, Romain Duris, ...

Beeld: 2.39:1 - Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans

Wanneer het #MeToo schandaal losbarstte, werd onder andere Kevin Spacey aan de schandpaal genageld. Niet alleen de mensen die hij en anderen lastig vielen waren slachtoffer, ook film- en televisieproducties waar tal van mensen hard aan werkten leden er onder. Zo ook All the Money in the World van Ridley Scott. Spacey vertolkte de hoofdrol van J. Paul Getty, maar Scott schrapte die scènes en nam ze opnieuw op met Christopher Plummer.

Deze film is in ieder geval al een blijk van de solidariteit in Hollywood. De acteurs wilden voor een beperkt bedrag opnieuw komen om de scènes van Getty opnieuw te filmen en dat met amper tijd voor de release van de film. Het tijdsgebrek en de haast waarmee Plummer de rol moest vertolken is een pleidooi voor zijn talent. Hij maakt de rol van rijkaard wiens zoon ontvoerd wordt door de Italiaanse maffia zich helemaal eigen. Een krachtige vertolking die verschillende emoties ten toon spreid en aantoont dat geld niet alles is in het leven. Een mooie boodschap, al kreeg die een lichtje knauw toen uitkwam dat Wahlberg voor reshoots een pak meer geld kreeg dan Williams.

Want naast Plummer zijn er zoals deze twee dus nog prima acteurs verbonden aan de film. Het script waarmee ze het moeten doen is niet impressionant, maar het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en werd niet enorm aangedikt, wat een pluim is voor de regisseur. De film duurt méér dan twee uur, en een gevolg is dat er soms eens een 'lull' in de film zit. Een stukje dat minder interessant is. Getty wil het geld niet ophoesten en de moeder (Williams) wordt alsmaar wanhopiger en op die manier wordt de film interessant gehouden. Maar het mist iets. Het is moeilijk de vinger op de pols te leggen, maar om hem een rasechte topfilm te noemen ontbreekt het iets. Toch werd de film genomineerd voor een Oscar en enkele Golden Globes. Te begrijpen, want het camerawerk en de vertolkingen zijn sterk, maar het is net te weinig om zich te nestelen tussen de echte top.

All the Money in the World verdient lof en complimenten, al is het maar omwille van het huzarenstukje dat Scott, Plummer en de rest van de cast en crew hebben uitgehaald een maand voor de release van de film. Het levert een degelijk drama op met prima character building en vertolkingen die mooi in beeld worden gebracht. De film mist een bepaalde vlotheid om top genoemd te worden, maar het is een prima verfilming van dramatische feiten.

7,5/10