Blu-ray Review: Darkest Hour

Format: Blu-ray - Genre: drama - Duur: 125 minuten

Regisseur: Joe Wright

Acteurs: Gary Oldman, Kristin Scott Thomas, Ben Mendelsohn, Lily James, ... Beeld: 1.85:1 -

Taal: Dolby Atmos | Engels, DD Plus 7.1 | Frans, Spaans, Italiaans

Ondertitels: Engels, Frans, Nederlands, Duits, Spaans, Italiaans, Ijslands, Noors, Deens, Fins, Portugees, Zweeds

Extras: Into Darkest Hour, Gary Oldman: Becoming Winston Churchill, Feature Commentary, Digital Copy

Veel politiekers worden decennia na hun dood niet meer herinnerd, maar één naam die bij iedereen een belletje doet rinkelen is ongetwijfeld Winston Churchill. De Britse Premier ten tijde van Wereldoorlog II staat bij iedereen in het geheugen gegrift met een sigaar in de mond en werd al tal van keren vertolkt door verschillende acteurs. Ook Gary Oldman hees zich in het pak om de legendarische premier te vertolken.

Meest recent was het John Litgow in de bekroonde reeks The Crown en die deed dat fenomenaal. Nu dus Gary Oldman en wanneer we zeggen dat hij zich in het kostuum hijst, bedoelen we ook in een kilodikke laag make-up. De gelijkenis is niet de meest treffende die we ooit zagen, maar de vertolking is best wel schitterend te noemen. We volgen hem in de eerste dagen van zijn premierschap wanneer de Duitse legermacht oprukt in hun veroveringstocht en Churchill vredesonderhandelingen zouden moeten aanknopen. Het is uiteraard gebaseerd op waargebeurde verhalen, maar er wordt een dikke saus romantiek gegoten over de film. Daarmee bedoelen we dat het geen typische oorlogsfilm is die Churchill niet portretteert zoals we gewoon zijn.

Uiteraard zien we Oldman als Churchill op de manier waarop we de man kennen uit de geschiedenisboeken. Maar we zien ook een man die ad rem is, een grapje maakt middenin een discussie en iemand die veel steun zoekt bij zijn vrouw. Maar het blijft bovenal een film onder de themavlag 'oorlog'. Een atypische oorlogsfilm, die vooral de politiek achter de oorlog toont en dus een trager tempo kent. Desondanks verveeld de film - die toch wel ruim twee uur duurt - op geen enkel moment. Mede dankzij de Oscar-waardige prestatie van Oldman - die hij dan ook kreeg, - maar ook door het knappe beeldwerk en de vele momenten waarin de realiteit eventjes aangedikt wordt door fictie. Meestal scoor je daar geen punten mee, maar in het geval van Darkest Hour werkt dit wonderwel.

Het mag duidelijk zijn: Darkest Hour is echt een sterke film.. De makers én Oldman wilden wel duidelijk een gooi doen naar de Oscars door de gebeurtenissen wat te romantiseren en een beetje fictie toe te voegen op de juiste momenten. Maar waar het andere films zou hinderen, weer dit Darkest Hour vooruit te helpen. Een prima film en voor de liefhebbers eentje met leuke extra's waaronder eentje waar we de transformatie van Oldman naar Churchill te zien krijgen. Darkest Hours won Oscars en dat noemen we niet meer dan terecht.

8,5 /10