DVD Review: Patser

Format: DVD - Genre: Actie Duur: +/- 120 minuten

Regisseur: Adil El Arbi, Ballil Fallah

Acteurs: Matteo Simoni, Nora Gharib, Abdel Malik Farhouni, Axel Daeselaire, ... Beeld: 2.39:1 -

Taal: DD 5.1 | Nederlands, Frans Ondertitels: Frans, Nederlands

Extra's: Making of Design Kerk, Making of Design Pizzeria, Making of Explosie Garage, Making of Costume, Mike Pro Making of

Adil El Arbi en Billal Fallah zijn 'quite the duo'. Samen regisseerden ze onder meer het succesvolle 'Image', 'Black', mochten ze twee afleveringen regisseren van de reeks Snowfall en trekken ze binnenkort naar Hollywood om Will Smith te regisseren in Bad Boys 3 en misschien ook wel Beverly Hills Cop 4 met Eddie Murphy. Maar ook in eigen land blijven ze verhalen te vertellen.

Het duo kiest met Patser voor een 'drugs infused' verhaal dat flitsend verteld wordt. De opzet draait rond vier Marokaanse jongeren die betrokken geraken bij een cocaïnedeal en tot over hun hoofd in de problemen geraken. Wie denkt dat Patser daarmee een sociaal zware film wordt, komt bekocht uit. Het duo Arbi & Billal vertelt het verhaal vooral razendsnel én flitsend. En met een mix van gevestigd en nieuw talent. Matteo Simoni vertolkt de hoofdrol van Adamo. Een Italiaanse belg gecast als Marokkaan? De SJW's van deze wereld zouden zich amuseren met dat feit, maar Simoni kwijt zich geweldig van zijn taak en speelt zijn rol uitmuntend. Zoals meestal.

Patser is dus vooral flitsend en snel. Dat heeft wel gevolgen voor het verhaal. Substantiële karakterontwikkeling is afwezig en het verhaal is op Hollywoodmaat: oppervlakkig. Maar dat wordt goed gemaakt door tempo, prima vertolkingen door ook debuterende actrices als Nora Gharib en actie. Adil en Fallah wilden een Hollywoodiaanse actiefilm maken in Vlaanderen en dat is gelukt. Je verveelt je geen moment, ondanks een wat slap verhaal en uiteindelijk is Patser puur entertainment dat érg goed in beeld wordt gebracht, zeker wanneer je de Belgische budgetten in gedachte houdt. Een prima entertainde film, maar als geheel niet van de kwaliteit die Image en Black brachten. Ook de soundtrack is aangepast aan het tempo van de film met goede muziek van onder meer Dimitri Vegas and Like Mike, Boef en Lil' Kleine.

Patser is entertainment én een adrenalinekick. Zowel qua tempo als visueel. Als Patser één ding is, is het een uitstekende sollicitatie aan Hollywood B-actiefilms die meestal even hoog in tempo zijn en even flitsend ogen. Als iemand twijfelde: Patser is een uitstekende voorbode voor Bad Boys 3 en Beverly Hills Cop 4.

7/10