Blu-ray Review: A Ghost Story

Format: Blu-ray - Genre: Drama, - Duur: 92 minuten

Regisseur: David Lowery

Acteurs: Casey Affleck, Rooney Mara, Liz Cardenas, ...

Beeld: 1.33:1 - Taal: DTS-HD MA 5.1 | Engels, DD 5.1 | Frans, Italiaans, Duits

Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Italiaans, Deens, Fins, Noors, Zweeds, Ijslands, Arabisch,Turks

Bonus: Deleted Scene, A Composer's Story, A Ghost Story and the inevitable Passing of Time, Feature Commentary

Iedereen heeft wel eens iemand verloren, en iedereen mist iemand. Maar we gaan allemaal door met ons leven. Het moet wel. Rouwen kan en moet, maar eens moet je jouw leven oppikken. We denken soms graag dat degenen die we verloren nog meekijken over onze schouder. Maar wat als dat echt zo zou zijn?

Dat is in een notendop een beetje de premisse van een Ghost Story. Casey Affleck, die niet lang geleden nog triomfeerde met zijn vertolking in Manchester by the Sea, mag zijn talent anders aanwenden en speelt... een spook.We maken eerst kennis met hem, C en zijn vrouw, M en zijn vrouw verliest hem. Hij keert echter terug als een spook. En dat mag je letterlijk nemen: hij wordt geportretteerd als het spook uit onze kindertijd: een wit laken met uitgeknipte ogen. Die manier van portretteren is erg interessant want ondanks het zware onderwerp, geeft dat een bepaalde lichtheid mee. Het maakt het voor Affleck natuurlijk wel iets moeilijker om gevoel te leggen in zijn vertolking, maar dankzij bewegingen en uitstekend camerawerk hebben we het gevoel dat het laken 'leeft'.

Het thema is dus verlies en hoe degene die achterblijft er mee omgaat. In dat opzicht is de vertolking van Rooney Mara subliem. Ze speelt erg sterk, maar helaas speelt zij na een tijdje tweede viool. De focus gaat meer en meer naar C als spook. Niet dat dit geen interessante dingen oplevert, maar de film zoekt lange tijd zijn focus en met de flashbacks lijkt de film op twee gedachten te hinken. Die geven wel meer achtergrond en we zien Affleck zijn personage nog eens in levende lijve. Het is een film die de emoties van degene die achterblijft goed in beeld brengt, maar dat ook doet met degene die uit het leven verdwijnt. Bovendien is het erg sterk in beeld gebracht. We willen niet overdrijven, want tenslotte is het geen baanbrekende film of een rasechte topper als Manchester by the Sea, maar erg degelijk en mooi om naar te kijken is hij zeker wel.

A Ghost Story leunt op twee schitterende acteurs die elk een goede vertolking afleveren. Affleck doet het op een aparte manier met vooral een laken over zijn hoofd, maar hij weet voldoende nuance in zijn vertolking te leggen. Mara is ook erg goed, maar speelt later in de film helaas tweede viool. Maar het verhaal is goed, het camerawerk knap en de film is gewoon goed.

7,5/10