Blu-ray Review | Jumanji: Welcome to the Jungle

Format: Blu-ray - Genre: Avontuur - Duur: +/- 119 minuten

Regisseur: Jake Kasdan

Acteurs: Dwayne Johnson, Kevin Hart, Jack Black, Karen Gillan, ...

Beeld: 2.39:1 - Taal: Auro 3D | Engels, DTS-HD 5.1 MA | Duits, Frans

Ondertitels: Engels, Nederlands, Frans

Extra's: Bloopers, Ontmoet de spelers: een cast van helden, De jungle overleven: spectaculaire stunts, De aanval van de neushoorns, Reis door de jungle: het maken van Jumanji, Van boek naar bordspel naar het witte doek & verder! Vier het erfgoed van Jumanji

Label: Sony Pictures Home Entertainment

De jaren '90 waren, althans voor de kinderen van toen zoals ik, hét summum van de familie-avonturenfilms. Eén van de klassiekers uit die tijd is Jumanji. De film rond het bordspel waar Robin Williams Alan Parrish in speelde en jaren na datum terug uit het bordspel komt, is memorabel. 23 jaar na de originele film luidt de naam van de hoofdrolspeler Dwayne Johnson.

23 jaar later een sequel maken is riskant, maar als er één ster is die het kan verkopen is het wel Dwayne 'The Rock' Johnson. De man is een box-office hit en samen met Kevin Hart staat hij garant voor gouden comedy. Die line-up, samen met Karen Gillan en Jack Black deed het beste vermoeden en het begint ook goed. Deze keer is Jumanji geen bordspel, maar is het analoog naar moderne tijden geüpgrade naar een videogame. Vier nablijvers die een rommelhok op moeten ruimen vinden het en worden in de game gezogen na het kiezen van een personage. Deze Jumanji is een komisch avontuur en steunt op de synergie tussen Johnson en Hart, maar wat deze film doet werken is dat de kinderen elk in een lichaam terecht komen die lijnrecht tegenover hen staat. De magere bangerik komt in het lichaam van Johnson terecht, De grote zwarte sterke jongen in Hart zijn klein lichaam, de beauty queen in Jack Black's lichaam en de onzekere roodharige Martha in het sexy lichaam van Karen Gillan. Dat alleen al maakt ruimte voor heel veel lollige situaties en die komen er dan ook. En het werkt. Niet alle grappen zijn even origineel, maar ze zijn leuk gebracht en de vier acteurs spelen ook gewoon erg goed samen.

Het viertal moet dus op zoek naar een uitweg in Jumanji en dat gaat gepaard met een dol avontuur. De film duurt maar liefst twee uur, maar het is volledig de verdienste van de acteurs dat het geen moment verveelt. Jack Black acteert erg sterk als het mooie meisje in het lichaam van een dikkere, oude man maar ook de chemie tussen Johnson en Hart houdt het avontuur draaiende. De twee werkten eerder samen aan Central Intelligence en als deze film iets bewijst is het dat zij een Gouden Duo vormen. Maar de film is geslaagd. Er zit voldoende avontuurlijke scènes in, epische scènes als een neushoorn 'stampede' en heel veel humor die werkt. Een klassieker navolgen is niet makkelijk, zoals Johnson zelf ondervond met Baywatch, maar Jumanji: Welcome to the Jungle is een erg goede film. En ze vergeten de originele film niet. Hier en daar zijn er easter eggs die verwijzen naar Robin Williams's personage Alan Parrish met zelfs een 'in your face' referentie. De makers hebben er duidelijk hun eigen film van gemaakt, maar eren het origineel wat heel cool is.

Toen de film aangekondigd werd, was het maar zeer de vraag of een sequel op een 23-jarige klassieker wel nodig was. Wel, het antwoord van Johnson en co. is duidelijk; ja! Het is een enorm grappige, avontuurlijke film met heerlijke vertolkingen en een geweldige energie die heerst tussen de vier hoofdrolspelers. Een topfilm.

8,5/10