• Tommy Heylen

Blu-ray Review: Suburbicon

Format: DVD - Genre: Drama, Komedie - Duur: 105 minuten

Regisseur: George Clooney

Acteurs: Matt Damon, Julianne Moore, Noah Jupe, Karimah Westbrook, ...

Beeld: 2.39:1 - Taal: DTS-HD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

George Clooney mag dan wel één van de bekendsta acteurs uit Hollywood zijn, maar ook het regisseren gaat hem ook steeds goed af. Met onder meer The Monuments Men, Good Night, Good Luck en The Ides of March bewees hij al wat hij in zijn mars heeft, en nu probeert hij het opnieuw, met een script waarvan het idee uit de koker van de Coen-broers komt.

Het is duidelijk vanwaar Clooney dus de mosterd haalt en dat blijkt ook uit de filmstijl en de manier waarop het verhaal verteld wordt. En dat is een verhaal dat gaat over iets dat herkenbaar klinkt: een buurt waar iedereen doet alsof hij gelukkig is en niets te verbergen heeft, terwijl er achter de rug heel wat gaande is. De clou van het verhaal? Vrij intrigerend. Matt Damon vertolkt huisvader Gardner Lodge die zijn vrouw Rose ziet omkomen bij een homejacking. Zij blijkt een tweelingzus te hebben, die nog snel bij hem en zijn zoon intrekt. Dat is de start van een donker plot waar meer aan toe is dan je op het eerste zicht zou denken. Toch is dat en het stilletjes wegtrekken van het gordijn rond Lodge's gezin niet alleen het centrale focuspunt van de film. Het verhaal krijgt een raciale kwestie erbij geserveerd, maar wel eentje gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Net zoals Levittown vroeger een compleet blank dorp was, is Suburbicon dat ook. Tot er een zwart gezin zijn intrekt neemt en hun het leven erg moeilijk gemaakt wordt. Het geeft een waargebeurd, verschrikkelijk verhaal weer ,maar evengoed een morele les over de huidige samenleving en hoe we met onder meer de migratiestroom omgaan. Als je diep genoeg graaft toch. Maar het belangrijkste is dat het een leuke film is om zien en dat is Suburbicon zonder meer. Het is een prima gestructureerde film waarin onder meer Julianne Moore en Matt Damon zich van hun beste kant laten zien, al had de structuur van de film iets beter gekund. Zowel het verhaal van de Lodges als het zwarte gezin is interessant, maar de verhalen worden wat teveel naast mekaar verteld. Hadden de verhalen net iets meer met mekaar verstrengeld kunnen geraken, had dit nog een betere prent kunnen opleveren.

Het had dus nog beter kunnen zijn, maar dat wil niet zeggen dat de film die we nu te zien krijgen niet goed is, integendeel. Het is een interessant verhaal met prima acteerprestaties en een erg leuke filmstijl die niet geheel ontoevallig doet denken aan de stijl van de Coen-broers. Opnieuw een prima regieprestatie van George Clooney.

8/10