• Tommy Heylen

DVD Review: Escape Room

Format: DVD - Genre: Horror - Duur: 86 minuten

Regisseur: Will Wernick

Acteurs: Evan Williams, Anabelle Stephenson, Elisabeth Hower, John Ieardi, ...

Beeld: 2.35:1 - Taal: DD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Escape Rooms zijn hot. De ervaring waar je opgesloten wordt in een gebouw met één of andere setting en puzzels moet oplossen tegen de tijd om te ontsnappen zijn populair over de hele wereld en ook in België vindt je locaties waar je jezelf vrijwillig kan laten opsluiten om te ontsnappen.

Je zou kunnen denken dat dit een ideale voedingsbodem is voor psychopaten die mensen zonder probleem willen opsluiten en de stuipen op het lijf wil jagen. Wel, dat is zowat het idee voor de film Escape Room.De onervaren regisseur Will Wernick maakt met Escape Room zijn tweede langspeelfilm en die onervarenheid is een beetje te merken. De film neemt hier en daar elementen van andere horrorfilms en hoewel elke film dat doet, probeert het hier een beetje de Saw-films te emuleren. Jammer, want zo probeert het niet origineel te zijn. of zo lijkt het toch. Hier en daar hoor je negatieve geluiden over de film, maar al bij al komen er interessante dingen aan bod waardoor het toch zijn eigen verhaal schrijft. De skull box bijvoorbeeld, en zijn historie.

Toegegeven: dat kon beter aangepakt worden en de aanloop is niet super, maar eens de film naar de Escape Room toewerkt komt er schot in de zaak. Qua acteerprestaties is het een andere zaak. Ook hier zien we onervaren namen, maar met Skeet Ulrich (FP Jones uit Riverdale) heeft het toch een interessante naam aan zich gebonden en dat helpt. Zijn personage dient als katalysator en doet dat goed. De villain heeft wel veel weg van Jigsaw en dat is dan weer wel ontgoochelend. Maar al bij al is Escape Room een 'ok' horrorfilm om de avond mee op te vullen. En de gore? Wel, die is aanwezig en is misschien het beste element in de horrorfilm, en zorgt ervoor dat de prent toch een klein beetje uitstijgt boven de middelmaat. Niet heel veel, maar genoeg om er een degelijke horrorervaring van te maken.

Escape Room is een uitstekend voorbeeld om aan te tonen dat een film niet erg origineel hoeft te zijn om een degelijk horrorverhaal te brengen. De historie met de Skull Box is misschien wat onhandig en de Saw-invloeden zijn sterk, maar desalniettemin is het een 'ok' horrorfilm.

6,5/10