DVD Review: Thelma

Format: DVD - Genre: Horror, Drama- Duur: +/- 111 minuten

Regisseur: Joachim Trier.

Acteurs: Eili Harboe, Kaya Wilkins, Henrik Rafaelsen, ...Beeld: 1.78:1 - Taal: DD 5.1 & 2.0 | Noors

Ondertitels: Nederlands, Frans

Label: Imagine Films

Hoewel we reeds in het jaar 2018 aanbelandt zijn, zijn er nog genoeg gezinnen die enorm religieus zijn en waar er heel veel taboes zijn. Rond heel wat onderwerpen, maar zeker ook rond seksualiteit. Die elementen zijn enkele pijlers van Joachim Triers' nieuwe prent: Thelma.

In Thelma maken we kennis met... nuja Thelma. Een meisje dat heel erg Christelijk wordt opgevoed en waarbij de ouders er vreemde opvoedmethodes op nahouden. Een van de eerste scènes illustreert dat. We willen niet teveel weggeven, omdat dit nu eenmaal een sterk stukje is, maar het maakt een diepe indruk op de kijker en geeft je begrip hoe Thelma zich gedraagt wanneer we naar het heden gaan. Een heel sterk, karaktervormend stukje en daarna belandden we op de universteit, waar ze zich vrij isolaat gedraagt en zich duidelijk niet goed voelt. De situatieschets wordt erg goed aangepakt, maar er wordt ook een veranderend element geïntroduceerd: de jonge Anja. Zij heeft een grote invloed op het personage vertolkt door Eili Harboe. Een invloed die de film dat beetje extra geeft.

Thelma ontwikkelt namelijk gevoelens voor Anja en dat verwart haar. Deels omdat ze zo gesloten is, maar uiteraard ook omwille van haar strenge Christelijke opvoeding. En wanneer dat je denkt dat haar ouders haar niet kunnen controleren omdat ze op de universteit zit mag je twee keer nadenken, want het is de moderne tijd en Facebook is maar enkele klikken weg. Dat allemaal samen zorgt voor een personage dat met heel veel worstelt, zichzelf leert kennen en bepaalde vaardigheden ontwikkeld. Dan zijn we aanbelandt bij het horrorgedeelte van de film en hoewel Trier een uitstekend regisseur is, neemt hij hierin weinig risico's wat jammer is. Gelukkig heeft dat geen invloed op de kwaliteit van de film, ook al omdat de jonge actrices hun rollen met verve vertolken.

Thelma is een film die een beetje buiten Joachim Trier zijn comfortzone ligt, maar desalniettemin op een sterke film uitdraait. Het personage wordt uitstekend uitgebouwd, krijgt diepgang en de jonge actrice vertolkt haar rol - net als haar tegenspeelster - uitstekend. Een prima film.

8/10