• Tommy Heylen

Comic Review: Penny Dreadful 2 #5

Penny Dreadful is één van de betere televisiereeksen van de laatste jaren en de horrrorverhalen die daar verzameld werden, bleken een mooi en spannend geheel te vormen. Helaas zit de televisiereeks er op en hebben we het raden naar wat de televisiemakers met het verhaal zouden doen. Gelukkig is de comic-reeks er om onze Penny Dreadful-honger te stillen.

De chaos is uitgebroken in de huidige verhaallijn. Sir Malcolm is dood als een pier, en Vanessa is als Amunet alle doden aan het wekken om een leger op de been te brengen en de wereld in duisternis te storten. Klinkt helemaal Penny Dreadful-achtig en we worden op onze wenken bediend. De art, de monsters: het is allemaal prima verwerkt en ziet er zoals het hoort monsterachtig uit.

Dit nummer kent meerdere aspecten. Enerzijds Vanessa Ives die monsterlijk tot leven werd gewekt, maar anderzijds bijvoorbeeld Chandler die met Lily op pad is, maar ook Victor Frankenstein die samen met de vechtersbazin weerstand biedt aan de opstand van de doden. Dat zorgt voor een nummer dat erg goed over en weer gaat en weet te verbazen met in hoeverre een en hetzelfde nummer in verschillende richtingen kan schieten, zonder de lezer te verwarren. En dan heeft Dorian Gray zijn entree nog niet gemaakt.

Penny Dreadful kreeg een leven na de televisiereeks en gelukkig maar. De mogelijkheden aan verhaallijnen zijn oeverloos groot en dat blijkt ook uit dit nummer. Wanneer je denkt dat er al veel personages betrokken zijn, sleurt de schrijver er nog een paar bij.

8/10